woensdag 30 maart 2016

Shawl of solitaire

Vandaag ga ik jullie vertellen over het paascadeau dat ik voor mn grootmoeder maakte.
 
Ik heb een leuke sjaal gebreidt. Ik gebruikte hiervoor het gratis patroon Shawl of solitaire, van de blog patternduchess. Onlangs leerde ik in de breiles kantbreien en dit is mijn eerste echte kantsjaal.
De wol kocht ik bij Wolplein en is de baby merino van Drops. Dezelfde wol wordt in het patroon gebruikt.
 
De shawl is niet moeilijk te maken en zeker ook voor beginners haalbaar. Een kantpatroon verkrijg je door verschillende steken samen te breien en steken bij te maken door een omslag. Om de zoveel rijen kan je best een "lifeline" in het breiwerk steken. Ik hoor jullie al denken een wat????
 
Een lifeline is een draad in een opvallende kleur (anders dan het breiwerk). Deze draad steek je met een maasnaald door alle steken. In de volgende rij brei je als normaal, zonder de draad mee te nemen. Als er dan een foutje in het breiwerk zit kan je dit makkelijk lostrekken zonder dat je alles kwijt bent. (door alle omslagen en steken samen te breien is het heel moeilijk om zomaar alles even los te trekken.
 
Een kantsjaal neemt heel wat tijd in beslag, over dit patroon deed ik 2 maand.
Na het breien moet je de shawl "wassen" in een badje "Eucalan" en blocken.
 

 
 
Hier een stap voor stap:
  1. laat je lavabo vollopen met lauw water (wol mag niet te heet gewassen worden)
  2. doe er een beetje eucalan bij
  3. laat even weken
  4. laat uitlekken (niet te hard wringen) en wikkel in een handdoek
  5. leg de sjaal open op een blocking mat (ik gebruikte hiervoor kinder speeltegels van Bart Smit)
  6. steek op regelmatige basis een speltje, zodat de sjaal mooi recht kan drogen
  7. laat een nachtje drogen
  8. Klaar!   
  9.  
    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten