zaterdag 28 november 2015

Klasse t-shirt

Vandaag ga ik jullie iets meer vertellen over het 1e t-shirt die ik zelf gemaakt heb.
Ik heb hiervoor het patroon "Klasse t-shirt" van Yoke Overeem gebruikt. Dit patroon kan je in de besloten naaigroep "Handwerk" op facebook aankopen.
 
 
 
Het is een simpel t-shirt met vooraan fronsen. Zeker haalbaar voor beginners.
De stof heb ik bij Bobby sewing, in Mortsel gekocht. Een leuk winkeltje met voor ieder wel een stofje naar keuze. Ik koop hier meestal de fournituren die ik voor een project nodig heb.

Achteraan gaapte het t-shirt een beetje, daarom heb ik er 2 plooitjes ingelegd.
 
 
 
Dit t-shirt is gemaakt met tricot. Ik werk zelf liever met tricot dan met katoen, maar velen hebben tricotvrees, daarom hier enkele tips om het verwerken makkelijker te maken:
  1. Steek je lapje altijd eerst in de wasmachiene. Tricot staat bekend om toch redelijk te kunnen krimpen. Dit wil je niet voorhebben na al het harde werk om je kledingsstuk in elkaar te steken.
  2. Zorg voor een aangepaste naald. Bij tricot wordt er een tricotnaald gebruikt. De dikte kan je aanpassen aan de dikte van de stof. Een tricotnaald is de bond afgerond, waardoor er geen gaatjes in je stof zullen getrokken worden.
  3. Verstevig altijd de schoudernaad! Dit kan je doen door middel van naadband of clear elastic. Naadband kan je op de naad strijken zoals vlieselinen (ik zorg dat het midden op de stiklijn valt). Clear elastic wordt veel in Amerikaanse patronen gebruikt. Dit is een soort plastic dat je mee vast naait als je de schoudernaad stikt. De schoudernaden worden verstevigd zodat de mouw de naad niet zal uitrekken.
  4. Nu alles klaar is om te stikken, moet je enkel nog de juiste steek selecteren. Voor tricot gebruik je een uitgerekte zigzag. Als je geen tricot/stretchsteek op je machiene hebt staan kan je dit manueel invoeren. Zet de steekbreedte op 1 en de steeklengte op 3.
  5. Zomen stik je met een tweelingnaald. Je kan 3 cm omvouwen en vasstikken, maar ik geef er de voorkeur aan om (zoals bij katoen) 1cm en 2cm om te plooien en zo met de tweelingnaald vast te maken (puur omdat ik dat mooier afgewerkt vind). Zorg ervoor dat je rechte steek staat ingesteld (anders zal je naald breken).
Wat vinden jullie het leukste om mee te stikken? Katoen, tricot, andere stoffen?
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten